Utdanningsdirektoratet har tatt inn medisinsk bioteknologi som kunnskapsmål i læreplan for naturfag, slik Bioteknologinemnda oppfordret til.
Av Truls Petersen i tidsskriftet GENialt
I vår sendte Utdanningsdirektoratet ut forslag til nye læreplaner på høring. I planen for naturfag første år på videregående skole var medisinsk bruk av bioteknologi foreslått fjernet som kunnskapsmål. I en høringsuttalelse sa Bioteknologinemnda at forslaget ville skape “et alvorlig hull i læreplanen”. I den ferdige læreplanen som nå foreligger, er temaet tatt inn igjen, slik Bioteknologinemnda oppfordret til. Elevene skal kunne ”gi en oversikt over ulike former for medisinsk bruk av bioteknologi og diskutere muligheter og utfordringer ved slik bruk” heter det i den nye læreplanen for naturfag på studieforberedende utdanningsprogram.
– Viktig for elevene
I høringsuttalelsen la Bioteknologinemnda vekt på at medisinsk bruk av bioteknologi er vel så viktig som bruk av bioteknologi på planter og dyr. Nemnda mente at opplæring i medisinsk bioteknologi er viktig for eleven som enkeltindivider, og for deres forståelse av samfunnet. En trend i dag er at det legges et økende ansvar på den enkelte for å ivareta egen og familiens helse, med et sterkt fokuset på forebygging. Nemnda mente at eleven derfor trenger kunnskap om samspillet mellom genetikk og miljø, livsstil og ernæring. Genetiske undersøkelser blir en stadig viktigere del av den forebyggende medisinen. Her kan vi ifølge nemnda vente en revolusjon i faget, hvor skreddersydd behandling blir vanligere. Også innsikt i ny teknologi ble fremhevet, som for eksempel undersøkelse av blodprøver for å finne tidlige tegn på sykdom. Ny teknologi berører også etiske spørsmål knyttet til livets begynnelse og slutt.
Nemnda la vekt på at kunnskap om bioteknologi er viktig for å orientere seg og delta i samfunnsdebatten. Læreplanene skal sikre at alle elever får denne kunnskapen, og minske betydningen av klassetilhørighet og ressurssterke omgivelser.
Bioteknologi i andre fag
I dag er bioteknologi kun nevnt i naturfagsplanen, og ikke i noen av de andre fagenes læreplaner. I sitt innspill pekte nemnda på at bioteknologi også kan inngå i undervisning i andre fag enn naturfag, slik som samfunnsfag, norsk og religion.