Oslo-elever har vært prøvekaniner for Bioteknologirådets nye skoleprosjekt, som skal munne ut i skriftlige råd til helse- og omsorgsminister Bent Høie.
Av Ida Kroksæter i tidsskriftet GENialt
Elever ved Elvebakken videregående skole i Oslo har allerede testet prosjektet som gjennomføres i resten av landet våren 2015. Prosjektet har fått navnet Ungdommens Bioteknologiråd og er laget i forbindelse med den pågående evalueringen av bioteknologiloven.
Bioteknologirådet mener at innspill fra dagens unge er en viktig del av denne evalueringen. Rådet vil derfor publisere svarene fra elevene på sine nettsider, i tillegg til at prosjektet skal munne ut i skriftlige råd som skal overleveres helse- og omsorgsminister Bent Høie.
Her finner du mer informasjon om prosjektet, påmeldingsskjema og oppgavene.
Tas på alvor
Prosjektet krever både faglig kunnskap og etiske refleksjoner rundt bruk av bioteknologi. Gjennom gruppearbeid skal elevene jobbe fram besvarelser som sendes til Bioteknologirådet.
Naturfaglærer Ann Kristin Ødegård Østvik ved Elvebakken har vært med å utarbeide undervisningsopplegget, og hennes klasse ble dermed de første som fikk teste det.
– Jeg likte prosjektet godt. Vi hadde det morsomt med debattene, og elevene har utarbeidet reflekterte, gode svar på problemstillingene, forteller hun.
Tilbakemeldingene fra elevene var også gode:
– Elevene syntes det var interessant, og de tok prosjektet seriøst fordi de opplever at publiseringen av bidragene er med på å ta dem på alvor, sier hun.
– Hvorfor ønsket dere å være med på prosjektet?
– Jeg synes det er viktig at ungdommene reflekterer over de etiske problemstillingene knyttet til bioteknologien, i tillegg til å lære de ulike metodene.
– Det er viktig å ha kunnskap om bioteknologi, fordi det handler om både samfunnsutvikling og enkeltmenneskers muligheter og rettigheter. Det er stor sannsynlighet for at flere av elevene vil komme i kontakt med bioteknologiloven som voksne. Det kan gjelde assistert befruktning, gentesting av seg selv eller familie eller nye medisinske muligheter, mener Ødegård Østvik.
Heftig debatt
Selve drøftingen er en viktig del av prosjektet.
– Vi startet prosjektet med en heftig debatt om problemstillingene fra Bioteknologirådet, hvor elevene fikk utdelt roller hvor de enten skulle være veldig for, eller kraftig imot. På den måten drodlet vi frem gode argumenter og refleksjon. Vi hadde flere sekretærer som tok vare på gode argumenter som kom frem under debatten. Disse brukte vi videre til selve svarutformingen.
– Vi avsluttet med et mer seriøst og reflektert gruppearbeid hvor gruppene besto av elever fra alle debattgruppene. Hver gruppe samarbeidet om å finne gode formuleringer for å svare på oppgavene fra Bioteknologirådet, forteller hun.
Prosjektet gjennomføres våren 2015, og besvarelsen må sendes til Bioteknologirådet innen 20. april.