Publisert: 22. mars 2019

Er det en god idé å gjenopplive utdødde dyr som mammuter ved hjelp av genteknologi? Det er ett av dilemmaene som ungdomsskoleelever dykket ned i da de som pilotelever testet ut et nytt lærings- og refleksjonsunivers om bioteknologi.

Av: Liv Røhnebæk Bjergene

Nå rulles det nye pedagogiske verktøyet for å lære og reflektere rundt problemstillinger knyttet til bioteknologi på planter, dyr og mennesker, ut ved flere skoler i Oslo og Akershus. Det mener elevene ved Ris skole i Oslo er en god idé:

– Et stort ja!

– Ikke kluss med naturen

Lederen for Bioteknologirådet, Kristin Halvorsen, fikk mange refleksjoner da hun spurte Ris-elevene hva de tenkte om bioteknologi og etiske betenkeligheter ved å gjenopplive utdødde dyr som mammuter:

– Det er en grunn til at mammutene ble utryddet. Vi bør ikke klusse med naturen.

– Å skape et liv bare for å forske på det vil være uetisk.

– Å gjenopplive en mammut vil kunne gi flere ulemper enn fordeler. Hva hvis andre dyr blir utryddet, eller at det blir for lite tilgang til mat?

– Teknologien gir oss mange valg. Derfor er det spennende at dere setter dere inn i disse vanskelige dilemmaene, sa Halvorsen da prosjektet ble lansert 14. februar.

Leder for Bioteknologirådet, Kristin Halvorsen, med elever ved Ris skole. Foto: UiO:Livsvitenskap/Terje Heiestad

Diskusjoner på tvers av fag

Læringsverktøyet er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo sin satsning på livsvitenskap, edtech-selskapet Creaza og Bioteknologirådet. Norges forskningsråd har støttet prosjektet økonomisk. Direktør ved UiO: Livsvitenskap, Carl Henrik Gørbitz, mener det er viktig å få bioteknologi inn i ungdomsskolen:

– Bioteknologi er essensielt for å løse utfordringer knyttet til kreft, aldring, antibiotikaresistens, klima og infeksjonssykdommer. Derfor er det viktig at dere på et tidlig tidspunkt lærer og reflekterer rundt disse problemstillingene.

Oppgavene i det digitale verktøyet er knyttet opp mot sentrale kompetansemål i naturfag, samfunnsfag og KRLE.

– Det har vært ekstra spennende å jobbe på tvers av disse fagene. Vi hadde mange spennende diskusjoner i klasserommet, sa lærer ved Ris skole, Vasilica Sirbu-Jakobsen.

– Naturfaglig kunne vi diskutere om det er mulig å klone mennesker, griser, hester og hunder, for deretter å ta den etiske diskusjonen om vi burde klone, sa lærerkollega Rune Skarsbø Heimdal.