Bioteknologirådet har fått i oppdrag å evaluere bioteknologiloven. Nå inviterer vi elever i videregående skole til å være med å diskutere fremtidens bruk av bioteknologi på mennesker.  

Bioteknologi kan brukes til mye: hjelp til å lage barn, mulighet til å finne ut hvilke sykdommer man har risiko for å få, nye typer medisinsk behandling og også mulighet til å gjøre endringer i menneskets arvemateriale som kan videreføres i generasjoner. Hvilke av mulighetene skal vi i Norge benytte oss av? Skal det finnes noen grenser for hva vi er villige til å bruke bioteknologi for å oppnå, og hvor skal i så fall disse grensene gå?

Prosjektbeskrivelse og oppgaver 

All relevant informasjon til lærer, samt oppgavene, er samlet i prosjektbeskrivelsen som du finner på bokmål og på nynorsk. Vi ber om at lærerne melder på sin klasse, slik at vi har nødvendig kontaktinformasjon og oversikt over klassene som er med på prosjektet. Det er ingen siste frist for påmelding, men siste frist for levering av ferdige besvarelser er 11. april.  

Det er mulig å melde på sin klasse her.  

Nedenfor finner du lenker til relevante temasider, podkastepisoder, video fra åpne møter og frokostforedrag, artikler fra tidsskriftet GENialt (både vanlige artikler og småGENialt, som er skrevet av og for ungdom) og noen lenker til andre medier som elevene kan bruke. Ressursene er gruppert etter den foreslåtte tidsplanen i prosjektbeskrivelsen, med spesifikke ressurser for de fire oppgavene i uke 5.

Vær oppmerksom på at diskusjoner rundt etisk bruk av bioteknologi på mennesker kan inkludere problemstillinger som kan være direkte relevante for enkeltelever eller lærere.

Uke 1: Arv og evolusjon
Uke 2: Grunnleggende bioteknologi og genteknologi
Uke 3: Bioteknologi i medisin og samfunn
Uke 4: Etiske spørsmål og bioteknologi
Uke 5: Klassen jobber med gruppeoppgavene i prosjektet

Helse- og omsorgsdepartementet har bedt Bioteknologirådet spesielt om å diskutere om donorunnfangede skal få mulighet til å finne hverandre gjennom det offentlige egg- og sæddonorregisteret. Vi ønsker derfor at alle som deltar svarer på det emnet. Vil man levere en komplett besvarelse må man i tillegg svare på to av de tre andre emnene.

  • Oppgave 1: Donorunnfangede
  • Oppgave 2: Assistert befruktning
  • Oppgave 3: Fosterdiagnostikk
  • Oppgave 4: Arvelig genredigering med Crispr
Oppgave 1 (obligatorisk): Bør donorunnfangede få mulighet til å vite om sine donorhalvsøsken?
Oppgave 2: Assistert befruktning
Oppgave 3: Fosterdiagnostikk
Oppgave 4: Arvelig genredigering med Crispr
Uke 6: Samle og bli enige om hvilke bidrag som skal sendes Bioteknologirådet

Det er mange måter å gjennomføre prosjektet på. Her er noen forslag og ideer:

  • Del klassen inn i grupper og ta utgangspunkt i en konkret problemstilling. Etter at gruppene har jobbet hver for seg, kan man lage en felles oppsummering på A3-ark som henges opp og diskuteres i klassen. Sammen velger dere ut argumentene som dere sender til Bioteknologirådet.
  • Del klassen inn i grupper og gi hver gruppe et fast «synspunkt» for eller imot noen problemstillinger. Elevene diskuterer seg først frem til de beste argumentene for sitt synspunkt, og så kan man arrangere en panel-debatt hvor elever diskuterer mot hverandre. Andre elever har ansvaret for å ta vare på de beste argumentene, og så bestemmer dere i felleskap hvilke argumenter dere ønsker å sende inn.
  • Del klassen inn i grupper som får hver sin problemstilling og lager en vitenskapelig plakat
    som presenteres for de andre gruppene etter café-prinsippet. Del opp gruppene. Mens noen står på «stand» og argumenterer for gruppas plakat, går resten rundt og hører på de andre. Hver gruppe samles etter café-runden og lager en oppsummering av de beste argumentene de har kommet frem til. Dere finner mange ideer til utforming av vitenskapelig plakat med et google-søk. Det er flest på engelsk, på søkeordet «scientific poster».
  • Kanskje ønsker dere å ha gruppearbeid først, så en paneldebatt og så enda et gruppearbeid? Det kan være nyttig å fordøye alle de vanskelige problemstillingene over flere runder, og kunne diskutere dem med ulike medelever.
  • Er dere en media-klasse, kan dere lage en TV-debatt. Holder dere på med kunstfag, kan dere lage en dukketeaterforestilling. Bare fantasien setter grenser for hvordan man jobber med, presenterer og samler inn ulike synspunkter i en verdidebatt.
  • Hvis dere ønsker å kombinere prosjektet med formell vurdering, kan dere ha elevpresentasjoner kombinert med kameratvurdering. En gruppe presenterer, og en annen stiller spørsmål og vurderer. Ved tverrfaglig vurdering kan man ha en fagsamtale med gruppene i etterkant av prosjektet.

Det er ingen frist for å melde seg på, men besvarelsen må sendes til ungdom@bioteknologiradet.no innen 11. april 2025.